Mig og min cykel i Brasilien.

Så er jeg nået godt 2100 kilometer gennem Brasilien på min cykel, siden jeg sidst skrev på bloggen og jeg har det fantastisk. Jeg sidder lige nu omkring 400 kilometer nord for Rio de Janeiro og nyder livet med en kold øl og noget grillet oksekød.

Sidste jeg skrev på bloggen var jeg kommet til Santos, hvor jeg mødtes med nogle danskere til en surfer fest. Det var en rigtig fin aften med nogle sjove danskere og brasilianere.

Folk der fisker langs vejen i Sao Paulo staten.

Efter Santos cyklede jeg videre nord på lange kysten i Sao Paulo staten, som har den ene strand efter den anden som man aldrig har hørt om. Brasilien har 6000 kilometer kyst line og det er ikke kun Copacabana der er strand. Og alle de små strande her er oftest skide hyggelige, med brasilianere der sidder og drikker øl og griller fisk og kød. Herligt sted at holde sin cykelferie.

Den ene strand efter den anden langs Brasilien's kyst.

Den ene strand efter den anden langs Brasilien’s kyst.

Så sked jeg lige i en brasiliansk vejgrøft.

Den dag jeg cyklede fra Sao Paulo staten til Rio de Janeiro staten gik jeg kold med dehydrering. Jeg havde ikke fået spist morgenmad og havde drukket alt for lidt, da jeg havde så gode ben at jeg bare mente at jeg kunne cykle non stop i det uendelige. Det er rigtig dumt at gøre og når kroppen løber tør for brændstof og dehydrerer, så skiller den sig af med de sidste reserver, så man sveder som en sindssyg, mens man også får tynd mave. Jeg havde lige en 6-7 kilometers krise på vej op af et bjerg, hvor jeg ikke havde energi til at cykle, men så kom der et lille skur hvor jeg fik 1 liter friskpresset juice og en liter vand, plus et par stykker chokolade og så var jeg klar til de sidste 50 kilometer den dag, ned til den lille hyggelige by Paraty, som er en af de fedeste små byer i Brasilien.

Den lille by Paraty er fyldt med portugisisk koloni historie.

Jeg er på fornøjelses tur og tager bussen om nødvendigt.

Fra Paraty cyklede jeg op til byen Angra Dos Reis og tog derfra en bus det sidste stykke vej til Rio de Janeiro. Nu er der måske nogen der spørger hvorfor jeg engang imellem tager bussen et kort stykke vek, men det gør jeg fordi at det ofte er problematisk at cykle ind og ud af en million by i Brasilien. Der er ofte kun motorvej med tunneller og udkanten af storbyerne or ofte der hvor man også har problemer med kriminalitet, så jeg vælger fra tid til anden at smide cyklen i baggage rummet på en bus nogle få kilometer. I skal jo huske på at jeg cykler verden rundt for sjov og ikke for at være macho, så jeg opsøger ikke problemer.

På cykel gennem Rio de Janeiro.

Rio de Janeiro er en fed cykel by.

Jeg brugte 3 dage i rio de janeiro hvor jeg har været flere gange før, så der var ikke så meget turist ting jeg lavede, men besøgte min gode brasilianske veninde Deborah, som er jurist og meget berejst. Vi fik lige vendt verdens og brasiliens situationen over et par øl, på en bar i Lapa distriktet, som er en af de lidt ældre bydele af Rio de Janeiro. Jeg fik også taget en dag på cykel gennem Rio de Janeiro, som er en overraskende god cykel by, når bare man holder sig langs kysten. Jeg cyklede omkring 40 kilometer på en dag gennem Rio de Janeiro, hvor jeg kørte på cykelsti mere end 90% af tiden.

Macae var en hyggelig lille strand by at være i.

Nu sidder jeg så 300 kilometer nord for Rio de Janeiro.

Efter Rio de Janeiro lavede jeg lige mit lille bus trick igen og tog bussen ud af Rio de Janeiro og cyklede derfra til badebyen Buzios der ligger lidt nord for Rio de Janeiro. Ganske hyggelig ferie by hvor den brasilianske overklasse ofte holder weekend, men ikke helt så fed som Paraty syd for Rio de Janeiro, hvis i spørger mig. Fra Buzios cyklede jeg op til byen Macae, som er en ganske hyggelig lille kyst by der også er centrum for Brasilien’s olie industri, som ikke har det så godt fortiden på grund af lave olie priser på verdens markedet og på grund af en korruptions skandale i nationale olie selskab, hvor Brasiliens nuværende præsident Michel Temer er en af de hoved anklagede. Men det ændrer nu ikke på at Macae er en rigtig fin lille by at stoppe i og her vener jeg gerne tilbage.

Nu sider jeg så i en by der hedder Campos og cykler videre nordpå i morgen. Jeg har vel noget der ligner 12-1300 kilometer tilbage inden at jeg når til Salvador hvor Danmark spiller fodbold mod Brasilien den 10 august, men jeg skal nok nå derop og være på stadion til kampen.

Ses vi i Salvador? 🙂

Claus.

Brasilien er et fedt sted at være.