danmark cykel

Danmark rundt på cykel.

I løbet af foråret og sommeren cyklede jeg 4417 kilometer gennem Danmark. En tur hvor jeg besøgte samtlige 98 danske kommuner på cykel. Her er lidt brudstykker fra den tur.

Hvorfor køre på cykel gennem alle Danmarks kommuner?

Jeg er normalt en person der rejser meget. Rigtig meget. Mange år har jeg været i andre lande end Danmark 2-300 dage om året. Men der er jo lige den der virus som har besværliggjort det lidt her på det seneste.

Men der er heldigvis kommet en vaccine. Og den skulle jeg have, så jeg kan komme ud i verden igen hurtigst muligt.

Mens jeg gik og ventede på begge stik valgte jeg at rejse i Danmark på min cykel. Simpelthen fordi jeg ikke ville risikere at strande i nedlukninger eller karantæne krav som kunne forsinke min vaccination.

Og så kan jeg godt lide en udfordring. Så det blev Danmark rundt på cykel i lidt ekstrem grad.

Kommuneskilt.

Nok en kommune besøgt.

Masser af vennebesøg undervejs på turen.

vennebesøg

Der var tid til masser af vennebesøg i hele Danmark.

En af grundene til at jeg valgte at cykel sådan en lang tur var at jeg endelig kunne få besøgt en masse af de venner som jeg har sagt til i flere år at jeg snart kommer og besøger. Jeg har et stort netværk af venner, både i Danmark og i udlandet.

Her i sommer var det mine danske venner der stod for skud. Det var super hyggeligt at få besøgt en masse venner. Nogle af dem folk som jeg ikke havde set i flere år. Gamle skolekammerater. Folk jeg har mødt ude i den store verden, som nu bor i Danmark.Familiemedlemmer. Og mange mange flere.

Det startede med is på teltet i april måned.

Tokkerup

Hyggelig, men kold camping i Tokkerup i april måned.

Jeg havde planlagt at starte i april måned, da jeg forventede at det lune vejr ville komme i det tidlige forår. Det gjorde det bare ikke. Så den første etape af turen foregik i temperaturer som gik under frysepunktet om natten. Men det gik når bare jeg brugte to soveposer i mit telt. Jeg fandt ved den lejlighed ud af at det er varmere at sove i telt end i shelter, da jorden giver en varme når det er frostvejr.

Jeg sover i øvrigt uden liggeunderlag, da jeg synes det er bøvlet at slæbe på. Ligge komforten er meget begrænset ved sådan en gang skumgummi. Så jeg har sovet direkte på jorden når jeg har camperet.

Mine nætter i folks baghaver.

På turen gjorde jeg rigtig meget brug af siden “Brug min baghave”, som er en forening hvor folk tilbyder at man må overnatte gratis i deres baghave, når men er på tur. Det var en super positiv oplevelse, hvor jeg mødte mange flinke og interessante mennesker i hele landet.

Det endte såmænd med at jeg kom en tur på Go’ Morgen Danmark den ene gang jeg overnattede i en baghave på Als. Det foregik via Skype, hvor jeg fortalte lidt om min cykeltur. Og om hvordan jeg overnattede i folks baghaver undervejs.

go morgen danmark.

Direkte på go’ morgen Danmark fra en baghave på Als.

Mange nætter i shelter.

Jeg havde også en masse nætter i diverse shelters rundt om i landet. Dejligt at se at Danmark er begyndt at få en masse primitive overnatningssteder, hvor os der ikke har behov for vandland, hoppepuder og dyre restauranter kan campere.

shelter tullebølle

Shelter overnatning i Tullebølle.

Vestegnen er et overraskende godt sted at cykle.

Den Københavnske vestegn får ikke så tit ros for så meget, andet end deres fodbold måske. Men jeg vil godt give dem et skulderklap for at have nogle fantastiske cykelstier.

Og det er ikke bare en god cykelsti her og der på Vestegnen. Det er gode cykelstier overalt.

Vestegnen cykelstier.

Der er fantastiske cykelstier på den københavnske vestegn.

Jan Brandenhoff Larsen

Jeg fik også besøgt min kammerat Jan Brandenhoff Larsen, i Hvidovre.

Nogle af de danske øer kan bare det der med cykelturisme.

Mange har spurgt mig hvilken kommune der har været bedst at cykle i. Nu da jeg har været i dem alle. Jeg vil sige at sammen med den Københavnske Vestegn, så har det været nogle af de mellemstore øer i Danmark. Øer som Samsø, Ærø. Als og Bornholm vil virkelig cykelturismen.

Det viser sig tydeligt på antallet af gode cykelstier. Skiltning for cyklister. Masser af picnic bænke og borde, som vi tur cyklister holder meget af. De 4 øer her skal virkelig have ros for at ikke bare sige at de gerne vil have cykelturister. Men også gøre noget alvorligt ved det.

Dyvig

Dyvig på Als.

Samsø cykel ø

Samsø er en fantastisk cykel ø.

tanghus

Tanghus på Læsø.

Bornholm picnic bænke

Bornholm er verdensmester i picnic bænke.

Det blev også til andet end cykling.

Godt nok cyklede jeg mere end 4000 kilometer rundt i Danmark. Men det blev også til lidt andet. Noget af turen foregik under fodbold EM. Så blev der stoppet undervejs på diverse barer og værtshuse som viste kampe.

Jeg var også ude at gå en tur i Mols Bjerge, med min gode ven og kollega Tine, som arbejder som naturvejleder på Mols. Det var en super god og lærerig dag, hvor jeg fik brugt vandre musklerne lidt. Skulle i have lyst til en guidet tur i Mols Bjerge nationalpark, så kan i booke det på Dette link.

Mangler i et sted at overnatte, så kan jeg anbefale Molsgården i Knebel, som lige er blevet overtaget af et ungt par der har brugt det sidste års tid på at sætte den fine gamle kro i stand. I kan finde mere info om dem på Dette link.

vandretur mols bjerge

På vandretur i Mols bjerge.

En tur gennem Sydsverige blev det også til.

Da jeg skulle til Bornholm valgte jeg at cykle til Ystad i Sverige og så tage færgen derfra. Det blev både til en overnatning ved Barseback. Ligesom jeg cyklede hele vejen til Ystad.

Det var en rigtig hyggelig tur gennem det sydsvenske, hvor jeg ikke fik nogle sten smidt efter mig. Og jeg blev vist heller ikke radioaktiv af at sove i Barseback 🙂 .

Barseback.

Kom også forbi Barseback.

Kan en Danmarksrejse erstatte en udlandsrejse?

Den store verden

Jeg er klar til den stor verden igen.

Det korte svar er nej.

Dermed ikke ment at jeg ikke har brudt mig om at cykle i Danmark. Det har været super sjovt og givet mig rigtig meget viden om mange små ting rundt om i Danmark jeg ikke havde i forvejen.

Men det at få inspiration fra kulturer og folk der er meget forskellige fra en selv vil altid krydre mit liv mest.

Jeg har levet så internationalt de seneste 33 år at cirka 80% af min vennekreds er ikke dansk. Så mine udenlandsrejser handler også om at besøge venner.

Det var rigtig fint med en sommer hvor jeg cyklede Danmark rundt.

Men nu venter den store verden igen.

cykelsti jyske vestkyst

Fantastisk cykelsti langs den jyske vestkyst.

Næssundfærgen

Den lille hyggelige Næssund færge var jeg også med.

cykel Esbjerg

Jeg kom også forbi Esbjerg på min cykel.