Sydfyn cykel

Fra Sydfyn til København på cykel.

Som Corona ramt rejseleder, har jeg lidt mere fri end normalt. Så hvorfor tage toget når man skal til København? Man kan jo ligeså godt bruge nogle dage på turen. Og så tage den på cykel.

De sidste 2-3 måneder har os der kan lide at rejse hele tiden været lidt udfordrede, på grund af nedlukningen. Men så man jo bare være lidt kreativ. Så jeg pakkede min cykel, da jeg skulle fra Sydfyn til København. Og så brugte jeg 4 dage på at cykel til København. Med diverse svinkeærinder og stop undervejs.

Sydfyn

Jeg startede på Sydfyn, ved Horneland.

Jeg startede min tur fra Sydfyn til København i Bøjden, hvor jeg i sin tid er vokset op. Og hvor min far stadig bor. Bøjden er nok mest kendt for at have en færge. Men det er også en landsby med omkring 300 indbyggere. Plus et af Danmarks fineste vildtfuglereservater ved Bøjden Nor.

Jeg tog en lille omvej til Faaborg over det man kalder Sønderhjørne. Det er iøvrigt en rigtig fin ide at droppe landevejen mellem Bøjden og Faaborg og køre af de små veje syd for landevejen, da landevejen ikke har cykelsti og kan være ret trafikeret, når færgen lægger til.

I Faaborg hoppede jeg på færgen og tog et smut til Avernakø. Den ligger kun en halv times sejlads fra Faaborg. Og der er færge flere gange om dagen. Jeg ville en tur derover fordi jeg havde hørt en del om Avernakø landhotel. Så det ville jeg lige se hvad var. Avernakø landhotel er et super hyggeligt sted, som satser på de turister der virkelig vil ø livet. Gitte der ejer stedet, var igang med at lave leverpostej fra en ny slagtet ko, da jeg kom derover. Og vi fik kaffe og en rigtig fin snak ude på hendes gårdsplads. Kan man lide stille ø liv, med høns, ænder og geder i baghaven, så er det et rigtig fedt sted.

Avernakø

Turen gik forbi Avernakø.

Efter Avernakø, gik turen mod Svendborg. Det meste af vejen mellem Faaborg og Svendborg er fin at cykle på. Og jeg vil anbefale at man laver et lille stop ved Hvidkilde slot og sø. Det er et surt idyllisk sted. Og der er picnic borde med udsigt over søen.

Avernakø færgen.

Avernakø færgen.

Hvidkilde sø.

Stop ved Hvidkilde sø.

Svendborg er en af Danmarks mest charmerende kystbyer og absolut et stop værd. Men nu kommer jeg til Svenborg rimelig tit, så jeg cyklede direkte over Svenborgsund broen til Tåsinge. Jeg stoppede dog lige efter jeg kom over broen. For der ligger Svendborgsund Bryghus. Og de laver noget rigtig fin øl. Jeg stoppede og smagte to af deres øl. Den der hedder Sol over sundet er i den grad en øl som er god i sommervarmen, efter en dag på cyklen. Jeg er selv lidt af en øl nørd. Og Svenborgsund Bryghus er noget som jeg i den grad vil anbefale. De laver iøvrigt også økologiske limonader, hvis man ikke er til alkoholiske drikke.

Svendborg Bryghus

Svendborg Bryghus blev også besøgt på vejen fra Sydfyn til København.

Derefter gik turen på cykel over Tåsinge og Siø. Siø er en meget lille ø. som kun har 14 indbyggere. Men den er forbundet med Tåsinge og Langeland, via en Dæmning. Langeland er lang, men ikke så bred. Så den nåede jeg også at cykle på tværs af den første dag og endte i Spodsbjerg. Fra Spodsbjerg er der være til Tårs på Lolland. Den hoppede jeg på, da jeg havde reserveret et sted at overnatte i Nakskov. Jeg elsker i det hele taget at sejle med færge når jeg er ude at rejse. Det er et pragtfuldt afbræk fra landevejen. Og det er altid herligt at være på havet.

I Nakskov fandt jeg hurtigt det lille Bed & Breakfast jeg havde reserveret. Et udemærket lille sted i en ældre bolig, som var noget ramponeret på ydersiden. Men finde restaurerer op indeni. Jeg var rigtig fint tilfreds med mit værelse, som tilmed var ganske billigt.

Vandtårn Nakskov

Det gamle vandtårn i Nakskov.

Nakskov er en by jeg har kørt forbi rigtig mange gange. Men jeg har aldrig før taget mig tid til at gå en tur rundt i byen. Så det gjorde jeg næste morgen. Det er en rigtig hyggelig by, hvor man heldigvis har bevaret det gamle vandtårn midt i byen. Nakskov er også kendt som en by hvorfra mange har draget ud for at udforme verden. H N Andersen der grundlagde ØK kom for eksempel fra Nakskov. Det samme gjorde eventyreren Peter Freuchen. Og i Argentina grundlagde lollikken Hans Fugl et dansk samfund i 1849 i byen Tandil, som stadig findes den dag idag.

Lolland er en dejlig ø at cykle på. Masser af natur og masser af marker med afgrøder. Og et fint netværk af cykelstier, som gør det afslappende at være på to hjul. Når man skal videre til Sjælland så skal man huske på at man ikke kan cykle på Farøbroerne. Men der er heldigvis andre broer. Jeg valgte at cykle over Storstrømsbroen. Den er fra 1937. Og det virker ikke som om at man har givet den meget ny asfalt siden 1937. Den mindede mig mest om da jeg cyklede rundt i Rusland for et par år siden. Men der er heldigvis en ny bro undervejs. Og der var vejarbejde overalt dernede. Det kunne være rigtig fedt hvis man beholdt den gamle bro, udelukkende til cyklister og fodfolk. Så skal de ikke kollidere med den motoriserede trafik på den nye bro. Og med lidt kreative kræfter, så kunne den gamle slidte bro ende med at blive et tilløbsstykke igen.

Vordingborg skulle jeg selvfølgelig også lige stoppe ved. Men kan jo ikke besøge den del af Danmark uden at se Gåsetårnet. Jeg skulle dog videre til Jungshoved den dag. Så det blev kun til et par timer i Vordingborg. Men det var et par fine timer.

Gåsetårnet

Gåsetårnet i Vordingborg.

Jeg havde reserveret overnatning ved Jungshoved, så det krævede lige lidt mere pedal tramp. jeg havde heldigvis lagt turen via den lille landsby Ugledige. Ugledige er godt nok Danmark når det er rigtig bedårende, med masser af stråtækt idyl.

Ugledige

Ugledige på Sydsjælland.

Jeg skulle overnatte ved Jungshoved Præstegaard som idag fungerer som et lille herregårdshotel. Det er en rigtig fin gammel velholdt præstegård, som lige har et par små overraskelser, som gør det et rigtig sjovt og unikt sted at overnatte. Jungshoved præstegård er oveni at være hotel også estisk konsulat. Filip som ejer stedet har boet og arbejdet mange år i Estland og er blevet estisk konsul. Så det er Estlands flag der hænger i flagstangen, når du kører ind på gårdspladsen. Og stedet sælger flere estiske specialiteter. Så oveni at Jungshoved præstegård ligger med den mest pragtfulde havudsigt, så får man lige en lille bid af Estland med, når man bor der. Og man skal lede længe for at finde mere flinke og gemytlige mennesker end Filip og Anette der ejer stedet. Jeg boede i øvrigt ikke på et af præstegårdens værelser, men i deres shelter, som ligger helt nede i vandkanten, i bagenden af deres have. Skulle du have lyst til at bo der, så check deres hjemmeside, da de har mange forskellige slags overnatning på præstegården.

Jungshoved Præstegård

Jungshoved Præstegård.

Shelter

Jeg boede i shelter ved præstegården.

Næste morgen gik turen via Præstø til Køge, hvor det lige blev tid til et kebab pitstop, inden jeg tog turen op af Gammel Køge Landevej. Turen fra Køge til København breder nok ikke på de store verdensklasse udsigter. Men der er godt nok anlagt nogle fine cykelstier i kommuner som Solrød, Greve og Ishøj. Så skal man cykle ind til København centrum, så er det faktisk rigtig fint at komme fra syd, da man kommer ind i byen på en trafikalt rigtig fin måde, set ud fra et cyklist synspunkt.

I København kom jeg som noget af det første til Sydhavnen. Og er du fra provinsen og ikke har været i København de senere år. Så prøv lige at check de nye boligområder i Sydhavnen. Hvad der for 15 år siden var industri slum er nu et af de fedeste boligkvarterer du kan opdrive i Nordeuropa. Og har du lyst til at se mere af de nye København, så kan du jo kigge forbi Islands Brygge, der heller ikke står tilbage fra Sydhavnen, hvad moderne arkitektur livsstil angår.

Nå men det var lidt om min lille cykeltur fra Sydfyn til København.

Håber at jeg måske kan hjælpe eller inspirere nogen med at lægge den online her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial