Ud og flyve med Cebu Pacific Air.

Ud og flyve med Cebu Pacific Air på Filippinerne.

Her er lidt information om hvordan man griber det an hvis man skal til Filippinerne og skal rundt i landet med indenrigsfly. Min info her er baseret på egen erfaringer. Efter at have fløjet indenrigs på Filippinerne mange gange.

Noget af det jeg bliver spurgt om mest her på bloggen forsiden er hvordan man griber det an med indenrigsflyvninger på Filippinerne. Så her er lidt generel info omkring Filippinerne som fly land og omkring de selskaber der flyver rundt i det store ø rige.

Filippinerne består af mere end 7000 øer. Og vejnettet er ikke det bedste. Og færgerne er ofte også af en meget varierende standard og tager lang tid. Så derfor er der rigtig mange der vælger at transportere sig rundt i landet med fly, når de ferierer i landet.
Det er heldigvis også rigtig billigt at flyve indenrigs på Filippinerne. Og det fungerer også nogenlunde, når bare man er klar over nogle få ting.

Vær forsigtigt med flyforbindelser.

Noget man aldrig må gøre på Filippinerne er at flyve tilbage til Manila same dag som man skal videre med at andet flyselskab til Europa. Der er meget ofte store forsinkelser på fly i Filippinerne. Vejret er tropisk og lunefuldt derude. Og det er ikke ualmindeligt at luftrummet lukker en dag eller to. Og har man en billet hjem med et stort flyselskab. Men en billet til Manila med et budget flyselskab. Så får man ingen refusion eller nyt fly hjem hvis man kommer for sent. Så mit råd er at regne med en overnatning eller to hvis man skal hjem fra Manila. Det er måske ikke den mest sjove by at være i. Men der er enkelte hjørner af byen der er ok. Og det er godt nok noget høj at skulle købe en helt ny flybillet til Danmark, fordi man kommer for sent.

Caticlan lufthavn ved Boracay.

Caticlan lufthavn ved Boracay.

De har dårligt styr på luftrummet på Filippinerne.

Filippinerne har flere gange optrådt på EU’s liste over flyselskaber med forbud mod at lande i EU. flyselskaberne er såmænd fine nok.  Men det skyldes at landet har store problemer med at styre deres luftrum fra kontroltårnene. Af samme årsag er der mange danske rejsebureauer der ikke vil forhandle filippinske selskaber. Men antallet af flystyrt er ikke stort på Filippinerne. Så jeg er ikke bange for at flyve derude. Jeg er nu alligevel glad for at EU’s sikkerhedskommision skubber dem lidt i den rigtige retning hvad angår sikkerhed.

Standarden på indenrigsfly på Filippinerne.

Billig sleskaberne har næsten helt overtaget markedet på Filippinerne. Så uanset hvem du flyver med indenrigs, skal du forvente at betale for mad og drikke. Det er dog typisk rigtig billigt. Sæderne er ofte mindre end vi er vandt til i Danmark. Det er jo generelt små mennesker, så man presser ofte en ekstra sæde række ind i et fly. Så vær forberedt på det.

Taxi fra Manila lufthavn.

Når man ankommer til Manila er der et hav af taxier. Du vil allerede blive kontaktet af taxi selskaber i ankomsthallen. Dem du møder der er sikre at køre med, men oftest de dyreste. Hold dig så langt væk som muligt fra taxi chauffører der prajer aggressivt uden for ankomsthallen. Og gå ikke hen til udkørslen og tag de taxier der holder lige uden for indgangen til lufthavnen. Dem der holder der har ry for at være uærlige og i værste fald stå i ledtog med overfaldsmænd. Men det hele er nu ikke så skidt. Der findes nogle gule taxier, som holder på en lang række uden for ankomsthallen. De kører på taximeter og kan alle tale godt engelsk. Chaufførerne der kører de biler er endda oppe til en prøve i at servicere turister inden de får lov at køre de gule taxier. De er lidt dyrere end nogle af de andre. Men noget billigere end dem der står og prajer i ankomsthallen. Og der er aldrig bøvl med dem. En tur til områder som Makati, Malate eller Manilas gamle bydel, koster typisk fra 50 til 70kr med de gule taxier.

Kabinepersonalet kan man ikke klage over.

Kabinepersonalet kan man ikke klage over.

De bedste indenrigs flyselskaber på Filippinerne.

Efter min mening så er de to bedste selskaber Air Asia og Cabu Pacific Air. Air Asia er sådan set fra Malaysia, men opererer i hele Asien. De har også en afdeling der tager sig af Filippinsk indenrigsflyvning. Et godt selskab med nye fly. Men husk at det er et billig selskab. Så man betaler ekstra for det meste. Cebu Pacific Air er også et billig selskab. Det er filippinsk og er det selskab som har flest indenrigsruter i landet. Det er et klassisk budget airline med lidt filippinsk touch. Jeg har kun været godt tilfreds med selskabet de gange jeg har fløjet dem. De er lidt som en asiatisk version af Easyjet hvis jeg skal sammenligne med nogen. Philippine Airlines har også mange indenrigsfly. Ofte opereret under navnene PAL Express eller Air Phil Express. Billig selskaberne under Philippine Airlines er efter min mening betydelig ringere end de to andre selskaber jeg har nævnt. De har rent ud sagt ikke styr på en skid. Oppe i luften er det såmænd ok nok. Men på jorden er der ikke styr på noget. De er af samme årsag meget ofte forsinket. Der er også flere andre mindre selskaber der flyver rundt på øerne. Men de 3 nævnte her er dem som jeg selv har mest erfaring med.

Det var lidt om at flyve indenrigs på Filippinerne. Håber det kan hjælpe nogen.

Claus.

Der er pragtfuldt på Filippinerne.

Der er pragtfuldt på Filippinerne.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial